Amíg Waze lesz, azt fogom használni

Home / Alkalmazás / Amíg Waze lesz, azt fogom használni

A Waze miatt eddig egy hónappal többet tölthettem a szeretteimmel ahelyett, hogy a kocsimban araszolnék a forgalomban. Ezt hogy csinálja?

Jól tervez útvonalat, ebbe próbálunk most kicsit betekinteni. Bármilyen egyszerűnek is tűnik a kérdés, ez a legnehezebb, legkomplexebb és tulajdonképpen legtöbbet változó területe a Waze-nek.

Mi a Waze célja?

A Waze küldetése, hogy naponta 5 percet megspóroljon nekünk az utakon. Ezt a jelmondatot komolyan is gondolja, és a valóságban még ennél is többet nyerhetünk vele. A Waze a teljes rendszerét a közösségi navigáció céljába állította annak érdekében, hogy ez meg is tudjon valósulni. Mi kell ehhez? Ismerni a térképet, keresni rajta, ismerni a forgalmat, aztán lehet számolgatni, melyik a legjobb út. Na, haladjunk akkor lépésenként.
 

Hirdetés

Ismerni a térképet

A térképet a felhasználók rajzolják világszerte, ennek megfelelően másodpercenként változik. Utakat és helyeket adunk hozzá, megváltoztatjuk az elírt utcaneveket, átállítjuk a kanyarodási szabályokat, házszámozunk, stb. Egyértelmű, hogy egy másodpercenként változó környezetben nem lehet hatékonyan számolni, ez olyan lenne, mintha úgy kellene meghúznunk egy pontos utat, hogy közben valaki rázza a térképet. Ezt a rendszer úgy küszöböli ki, hogy a változásokat nem folyamatosan teszi be az adatbázisba, hanem 1-2 naponta pillanatképet készít róla. Ez lesz az a térkép, amin majd keresni fogunk. A frissítéseket egyébként itt követhetitek. Oké, megvettük a térképet.
 

 

Keressük meg a célt

A kereső egy külön téma, órákat lehetne róla beszélni. A lényege, hogy nem kizárólag a Waze, hanem a Google Maps adatbázisában is keres. Persze a kettő ég és föld. Más név és címformátumot használnak, mások a házszámok, sokszor még az utcanevek is, elég csak ha az út/utca kombinációra gondolunk, ami sokszor még hivatalos kormányzati adatbázisokban is eltér egymástól. Ezzel kapcsolatban a lényeg, hogy a Waze megpróbálja a találatokat egyeztetni, ha van Waze találat, azt fogja preferálni, de ha nincs, akkor bizony a Google-ét használja. Sajnos ezt mi nem látjuk, ezért sokszor azt tapasztaljuk, hogy a Waze rossz találatot adott (pl. házszám), miközben igazából nem is ő a hibás. Ilyenkor frissíthetjük a Waze térképét, és legközelebb már jó lesz. Az analóg példánál maradva a térkép hátulján megkerestük az utcát, találunk 3 nagyon hasonló nevűt, a térképen meg nem látjuk a házszámokat. Mindegy, azért valahol ott lesz, induljunk el arra, majd a helyszínen úgyis kiderül.
 

 

Ismerni a forgalmat

Ezzel most belefutottunk a pofonba. Ez mit jelent? Milyen forgalmat hol és mikor? Oké, kiválasztottunk egy utat, azon mennek wazerek, ismerjük az átlagos és a jelenlegi sebességadatokat. Költői kérdések következnek:

  • Fontos nekem most éppen, hogy milyen a forgalom 200 km-rel odébb?
  • Mennyire lehet megjósolni, hogy amikor odaérek, milyen lesz ott a forgalom?
  • Egyáltalán útközben mi történik az utakon? Baleset? Útlezárás?
  • Menjek inkább a pályán, vagy zegzugos kis utcákon? Hiszen a lehetőségek száma végtelen…
  • Mi van, ha 10 kamionos megy arra 90-nel, akkor ott torlódás van a pályán?

A legtöbb kérdésre “igen is meg nem is” vagy “fene tudja” válasz adható. Azt tudjuk, hogy általában milyen, azt is tudjuk, hogy egy adott pillanatban milyen….de hogy milyen lesz a jövőben? Arra csak tippelni lehet. Minél többen vannak ott éppen, annál pontosabb az adat, ez biztos. Analóg hasonlat itt nincs, talán a közlekedési hírek ömlesztve a rádióban, amiből próbáljuk kiszemezgetni, hogy a mi utunkra vonatkozik-e bármelyik.
 

Számolgatni, melyik a legjobb út

Alapvetően ebben áll a probléma, hiszen szeretnénk útvonalat terveztetni, de azért nem akarunk 5-10 percet várni a válaszra. Az emberek többsége manapság egy navigációs alkalmazás esetén 10 másodperces tétlenséget már lassulásnak él meg, és nem érti, mi történt. Elment a net, vagy mi van? Amikor több tízmillióan használnak egy appot, a szervereknek van dolga, másodpercenként több ezer útvonalat kell tervezniük, mindezt a lehető legpontosabban, hogy az emberek többsége elégedett legyen a válasszal.

A fentiek miatt muszáj leszűkíteni a lehetőségeket, ezért minél hosszabb egy út, annál magasabb szintű úttípust fog figyelni a szerver. Ha az óvodába megyünk a gyerkőcért, az összes szomszédos kis utcát meg lehet vizsgálni, de azért ha Horvátországba megyünk, mi sem a négyszámjegyű utakon szeretnénk lecsámborogni oda, ezért ezeket nem is figyeli ilyenkor már a rendszer. És mikor elkészült a legelső tipp, természetesen meg kell nézni, hogy mi lehet még, hiszen lehet, hogy egy másik útvonal sokkal jobb. Ennek köszönhető az is, hogy 1000 km feletti útra nem igazán tud jól tervezni a Waze. Egyrészt ott már nagyon bizonytalan minden, hiszen több órával későbbi eseményeket kellene megjósolnia, másrészt túl sok az útvonalvariáció, és nem kap időben választ a kliens a szervertől. Így lesz timeout a vége a történetnek, rövidebb szakaszt kell megadnunk.

Útközben történhet egy baleset, bármi váratlan előttünk, így azért időszakonként ellenőrizni is kell, hogy mi a helyzet, és persze frissíteni annak megfelelően az útvonalat.

A hasonlat itt kb. az, hogy hallom a rádióban, hogy előttem valahol beállt az autópálya, és elkezdek keresgélni, hogy ha itt lemegyek, hol tudok visszajönni. Azzal a különbséggel, hogy a szerver nem a rádióban hallja véletlenül, hanem megadott időközönként ezt figyeli, és néhány percenként újratervez még akkor is, ha nem ad új útvonalat. 

 

 

Mikor érek oda?

Hirdetés

ÉVI, ETA magyar alteregója szintén egy külön szám. Mi is azok vagyunk, mert szinte naponta érkezik egy olyan vélemény, hogy “nem hallgattam rá, lekanyarodtam, és UGYE, rögtön 2 perccel jobb lett az útvonal”. Azon túl, hogy az útvonaltervezővel vitatkozni nem lehet, velünk meg fölösleges, mivel semmi hatásunk nincs erre a területre, ez egy értelmetlen kérdés a fentiek miatt. Nem tudjuk, milyen volt itt vagy ott a közlekedés egy aktuális pillanatban. A szerver tudta, az egyiket jobbnak ítélte meg, mert biztosabb, jobban megjósolható, és azt az utat el is fogadtuk, amikor elkezdtük a navigálást, azaz nekünk is jónak tűnt. Ha én 11-re szeretnék odaérni valahova, akkor az legyen 11 vagy előbb. Persze csak rövid távon, nyaralásnál mindegy, hogy a tengerpartra 15:27-re, vagy 16:10-re érek le Budapestről. A szerver nem ismeri az aktuális hangulatunkat, az időpont tényleges fontosságát, ezért bármilyen távon arra törekszik, hogy az időpont, amit mond, a lehető legpontosabb legyen az adott úton. Az esetek jó részében nagyon jól be is lövi egyébként, sokkal pontosabban, mint bármely más alkalmazás. De mint mindent, ezt a területet is folyamatosan fejlesztik a visszajelzések alapján, így idővel egyre jobbá vált. 
 

Összefoglalás

Bár nagyon egyszerűnek tűnhet egy átlagfelhasználó számára, a legnehezebb dolog az útvonal megtervezése. Sok év és több tízezer Waze-zel levezett kilométer után az a tapasztalatom, hogy az útvonalak jók, a kerülők, mikor adja, szükségesek, az ÉVI elég pontos ahhoz képest, amit az elején mondott. Nekem is van olyan, mikor letérek az útról valami miatt, aztán vagy szerencsém volt, vagy nem, de nem bosszankodom miatta, hiszen van egy remek szolgáltatás, ami naponta átlag 20 percet megspórolt nekem, amit a szeretteimmel tölthettem, ez olyan 750 óra eddig, ami kb. egy hónap. Ennyit nyertem azzal, hogy csak a Waze-zel navigálok, és ez pénzben ki sem fejezhető. Ilyen viszonylatban pedig nem tud zavarni, hogy néha nem annyira pontos, mint egy atomóra, és elfogadom, hogy a technikának is vannak korlátai. Eddig nem találtam jobbat.

Share
Scroll Up