Kik vagyunk?

Home / Kik vagyunk?

Waze Magyarország Csoport (WMCS)

A WMCS nem más, mint a magyarországi térképszerkesztők önszerveződő közössége, az igazi “kemény mag”. Mi tartjuk a kapcsolatot a központtal minden ügyben, ami a Waze-t érinti, óvjuk és gondozzuk a térképet, hogy az mindig naprakész legyen. Írtunk már Wiki-t, mentoráljuk a kezdő szerkesztőket, segítünk mindenkinek, aki indíttatást érez, hogy a közösségért tegyen valamit.

Tagjaink

bazso1017

Balogh Zsolt vagyok, 2013 júniusában telepítettem föl először a waze applikációt egy ismerősöm javaslatára, aki azzal a funkcióval győzött meg erről, hogy a waze navigációs útvonalamat és az aktuális helyzetemet meg tudom osztani ismerősökkel, családtagokkal és azokkal akikhez épp tartok, hogy lássák mikor érek oda. Pár nap alatt megláttam a rendszer és az on-line navigáció előnyeit, ekkor már számos off-line navi használatán túl voltam és szinte mindegyiknek az volt számomra a gyenge pontja, hogy ha fontos kereszteződések/utak/helyek nem voltak jól megszerkesztve vagy hiányoztak akkor rosszul navigáltak. A waze-ban a közösség számára kinyitott szerkesztési lehetőség magával ragadott és elkezdtem, majd rászoktam a szerkesztésre. A tanulmányaimból és munkámból fakadóan abszolút nem volt idegen a szerkesztés, foglalkoztam mélyebben TMC-vel, digitális adatbázisokkal, GPS alapú mozgáskövetésekkel, floatingcar-al és menetrend adatbázis elemzésekkel is. Elkapott a „wow”-hatás, ez tényleg jó! Használom, észreveszek valamit ami nem a valóságnak megfelelő, javítom, majd legközelebb már jól jelenik meg! Felvettem a kapcsolatot a WMCS tagjaival, az ő segítségükkel kaptam AM területet majd később CM lettem, valamint meghívtak levelezőlistára és zárt chat oldalra is. Én is HAMI és WMCS tag lettem! Megismertem a közösség által elfogadott alapvető szerkesztési irányelveket és folyamatos információt kapok a friss fejlesztésekről, használatukról. A szerkesztés egy tanulás is számomra, az újonnan megjelenő funkciók lehetőséget adnak, hogy belelássak egy világ méretű rendszer fejlesztőinek gondolatmeneteibe és eredményül a felhasználók elé mindig jobb és használhatóbb rendszer kerüljön.

botika

“Réges rég egy (nem is olyan) messzi-messzi galaxisban…” Amikor megvettem az első “okos” telefonomat (2010. november elején egy Desire Z-t) és kezdtem keresgélni az appok közt. Az egyik kollégám mutatott az iPhone-nján egy dugófigyelő appot, ami akkor újdonság volt és magyar fejlesztés.  Tetszett az ötlet, hogy miközben az emberek vezetnek akkor a többiek számára adatokat is szolgáltatnak a valós közlekedési helyzetről. Egy másik ismerős ajánlotta a Waze-t, bár mondta, még elég kezdetleges a térkép állapota. Feltettem, kipróbáltam, a fórumon megismertem pár hozzám hasonlóan “kattant” wazert akik láttak fantáziát az egészben és  kezdték kialakítani a térkép szerkesztési irányelveket…

Hirdetés

IT infrastruktúra üzemeltetéssel foglalkozom, a szabad szoftverek világa 1993-ban megérintett amikor az első Linux rendszeremet telepítettem. Kézenfekvő volt, hogy valamit visszajuttassak a közösségnek.

A várost elkezdtem hengerelni, meg utána éjszakánként kartácsolni. (Az akkori térkép szerkesztő Cartouche névre hallgatott – magyarosan csak “kartácsnak” becéztük.) A környezetemben mindenkinek mutogattam a Waze-t. Aztán a “kemény maggal” egyszer csak találkoztunk Csillebércen, és ha van alkalmunk, azóta is igyekszünk néha személyesen is találkozni.  A sok levelezgetés, térképszerkesztés között kaptam egy meghívót és azóta a WMCS tagja vagyok.

Miután a környékem nagy részét megrajzoltam, és a fehér foltok is felszámolásra kerültek úgy alakult, hogy a Waze-re fordítható időm sajnos eléggé lecsökkent. A többiekhez képest kevesebbet is gurulok az utakon, bár ha megyek valahova, akkor általában waze is jön velem. Remélem, hogy előbb utóbb a roaming korlát is megszűnik és akkor külföldi utakon is hasznosíthatom a közösség előnyeit.

dmstr


2012 januárjában olvastam egy cikket a Waze-ről, érdekesnek tűnt, gondoltam kipróbálom (korábban Google Maps-et használtam). Fura volt, hogy a környékemen csak a főbb utak voltak meg, ezért elkezdtem tájékozódni, mit és hogyan kell. Felkerestem a fórumot, olvasgattam, és az akkori területfelelőssel (AM) (norbertn) felvettem a kapcsolatot. Ő nagy vonalakban elmagyarázta ennek a közösségnek a működését, és ajánlotta a wiki oldal elolvasását. Ezek után elkezdtem hengerelni a hiányzó utakat a környékemen. Majd pulsarxp is segített terelgetni, tippeket, ötleteket adott a szerkesztéshez.Miután végeztem a szomszédos települések útjaival is, lehetőséget kaptam, hogy én is AM lehessek itt a környéken. Eközben railcar is ellátott pár jótanáccsal.

Nem sokkal később meghívtak a HAMI-ba, az akkori területfelelősök zárt csoportjába. Ezután egy kis szünet következett, majd 2015 év elején újra elkezdtem csinosítgatni a környéket. Akkora nagyon sokat fejlődött a térkép, de valamit még mindig lehetett hozzátenni. Elkezdtem Siófokon felvinni a helyeket, pótoltam a hiányzó utakat, kezeltem a jelentéseket. Új AM-ek voltak a környékemen (H-Erik76 és mrszelvesz), felvettem velük is a kapcsolatot, beavattak az újdonságokba, hogy jelenleg milyen aktuális teendők vannak a térképen.

Ezek után ismét kértem menedzselhető területet, amit egyre jobban sikerült kibővíteni, végül megkaptam az egész Balaton és környékét. Közben jópár WMCS tagot bombáztam kérdésekkel, észrevételekkel (Szikra, vequalstdividedt, gic78, Szata76…) Pár hónap múlva kaptam egy meghívót marcedlitől a II. Community Meetup Hungary nevezetű eseményre.Ezután felpörögtek az események, 2015. augusztusában meghívtak a WMCS-be.
Majd kaptam országfelelős jogot (CM), és nem volt megállás a szerkesztésben…

gic78

Elég későn, 2013. augusztusában találtam a Waze-re, egy neten olvasott mobiltelefon teszt nyomán. Ha jól emlékszem, volt benne egy “a Waze is jól fut rajta” félmondat. Másnap felfedeztem a Térképszerkesztőt, rögtön ki is javítottam pár hibát a környékemen. Plusz bepirosítottam a Margitszigetet el nem nevezett utakkal, ami eredményezett is egy levelet Watt-tól.

Akkor már kész volt Budapest, és az ország is; sajnos kimaradtam a Waze indulásából. Viszont észrevettem, hogy házszámozás gyakorlatilag nem létezik még. Először csak a környező pár utcát csináltam meg, majd a kerületet. Majd a szomszédos kerületet. Végül fél év intenzív munka után egész Budapest kész lett. Az érdem azonban nem egyedül az enyém, többen besegítettek, kisebb-nagyobb terület megszámozásával. Ezúton is szeretném megköszönni a családomnak, hogy megértőek a közben kialakult “függőségem” miatt.

Még egész az elején, szeptemberben “hívott be” Zsezo a Hami-ba. Decemberben pedig feléledt a Waze házszámkeresője is, aminek ugyan van pár hibája még -Budapest sajátosságai miatt-, de működik, használható.

Ezután kezdtem UR-ekkel, tereptárgyakkal foglalkozni és figyelni a BKK közlekedési híreit. Igyekeztem és persze igyekszem most is naprakészen tartani Budapest térképét. Ennek eredménye lett, hogy tavasszal meghívtak a WMCS-be is.

A Sziget fesztivál óta a nagyobb rendezvényeket (ünnepek, városi futások) is bejelentjük Főbb eseménynek, ha találunk róluk előzetesen híreket. Így messzire el tudjátok kerülni őket, jól láthatóak a lezárások a kliensben.

Ehhez kapcsolódik a hobbim is, rendszeresen futok. Így legalább tudok segíteni a lezárás másik oldalán lévő autósoknak a városbénító futóversenyek alkalmával. A hétköznapokon pedig összegyűjtök néhány UR-t és útba ejtem őket futás közben.

Vendéglátóipari végzettségem van, és ebben a szakmában is dolgozom; ezért sajnos a Waze technikai oldalához nem sok közöm van, csak használom. 🙂

kaszast

Már nem is emlékszem, mikor  kezdtem a Waze-t, valamikor 2010 elején lehetett. Akkor megmutogattam minden kollégámnak, milyen nagyszerű program de elhajtottak, “Kinek kell ez az üres térkép, amúgy is sokba kerül a mobilnet”. Aztán picit térképészkedtem és már a második napon kioktatott egy Watt nevű figura, így hagytam a francba az egészet. Két évvel később ZseZo, akkor már megszállott waze hit-térítő, rábeszélt, hogy fussak még egy kört. Azóta is csak futok és rábeszélek mindenkit, akit csak tudok.

marcedli

2011 májusa volt. A tavaszi virágillatot lágyan hordozta körbe a májusi szél, a madarak szerelmes énekeket trilláztak a fákon, mikor először letöltöttem a Waze alkalmazást a telefonomra. A crackelt iGo ugyan szépen muzsikált, de hiányzott belőle valami fontos dolog, személytelennek éreztem még Black “adidejadidit” Paco navigációs hangjával is.

Mivel a Waze rohadtul nem akart bevinni a lakótelepre, ahol laktam akkoriban, elkezdtem fórumozni, ahol Watt (csak hogy itt is szerepeljen a neve) ki is javította, és elrendezett engem, merre nézzek (aka Wiki), ha buzernyákolni szeretném a térképet. Rájöttem, hogy a Wiki nem jó, elkezdtem azt is javítgatni. Ezután kis szünet következett, nem használtam naponta, de azért követtem az eseményeket. Az igazi feketelevesbe 2012 januárjában csöppentem. Ez volt az a pont, ahol még visszafordulhattam volna erről az útról, de nem tettem, inkább rajzoltam tovább. Akkoriban cikkeket írtam a PDA Fan Club tech portálra, és a fórumot is gazdagítottam tarka beszólásaimmal. A fanok negyedéves találkozójára meghívtam az akkor WMCS prominenseit, akik egy remek előadást tartottak az appról, a hátteréről, és a WMCS munkájáról. Ezután beépített ügynök lettem, tagja lettem a WMCS-nek, és a megírt cikkek egy jó részébe valahogy mindig belecsempésztem a Waze-t, bármiről is szólt az eredetileg. Ekkoriban jelent meg a Papyrus (aka papíros, vagy WME), ami leváltotta a Cartouche-t (kartácsot), és ezzel már hatékonyan lehetett dolgozni végre. Pontosabban (mielőtt Watt Martens-e rajtam csattan) fájdalommentesebb és gyorsabb volt a használata. Ekkoriban került fel a térképre az összes település az országban az úthálózatba bekötve, én nevezetesen B-A-Z megyét húztam fel  az akkori 40-50%-os állapotából 90 felé. 8 óra munka, 6 óra pihenés, 10 óra térképírás volt az akkori időbeosztás.

2013 őszén (mentoraim ajánlására) Waze Global Champ (aka csempe) lettem, amely státusz annyit takar, hogy a Waze alkalmazottak jó része már ismeri a nickem és a valódi nevem is, hiszen minden témakörben (térkép, szerkesztő, alkalmazás, fordítás, felhasználói panaszok, közösség, fészbuk, Főbb események, reklámok, sajtó megjelenések, megmégafrancemlékszikmennyiminden) kapcsolattartó lettem a központtal. Ez leginkább 2014 tavaszától élesedett, majd 2015 tavaszától zsezótól átvettem az országfelelősi feladatokat, 2018 tavaszáig magyarországi Waze koordinátor voltam. Részt vettem számos nemzetközi találkozón, szóljon az akár a fordításokról, a közösségről, vagy a CCP-ről, ami különleges lehetőséget teremt arra, hogy hasonló érdeklődési körű emberekkel hozzon össze a sors a világ minden tájáról.

Priviben orvos vagyok, szakterületem a foglalkozás-egészségügy.

Micu65

Úgy 2014 elején (ekkor én az iGo-t használtam időnként frissítgetve) mutatta meg egy ismerősöm a Waze-t a telefonján, hogy milyen jó kis alkalmazás. Akkor elég kicsi volt az adatcsomagom, így kihagytam. Aztán 2015-ben láttam a kereséshez a cím elmondását és nagyon megtetszett, így feltelepítettem. Párszor ugyan nem hittem neki (ezért volt hogy az M3-on egy órát “parkoltam”), de azóta már megbízom benne.
Gondolom mint mások is helyek, hozzáadogatásával kezdtem, aztán a szerkesztőben berakosgattam a helyükre azokat. Majd itt-ott kisebb javítgatások után megtetszett a szerkesztgetés és ahogy az ország egyre nagyobb részén jártam megpróbáltam javítgatni, házszámozni. Majd Szili17 hathatós támogatása mellett egyre vakmerőbben szerkesztettem.

Meghívást kaptam a WMCS-be, és egy idő után szóltak, hogy a “szerkeszthető terület” funkciómat kapcsoljam ki, mert felesleges már nekem 🙂

poc-ok

2012 júliusában telepítettem fel először, akkor még androidos készülékemre a Waze alkalmazást. Mindig figyelemmel kísértem a navigációs programok fejlődését, korábban iGO, Sygic programokat használtam kizárólag telefonon, de mindig éreztem az online (realtime) forgalmi adatok hiányát. Éppen ezért keltette fel a figyelmemet a Waze.

Nagyon sokáig csak egyszerű userként használtam, majd ahogy telt az idő és tettem én is adott útszakaszokon jelentéseket, térképhiba jelzéseket, elkezdett érdekelni, hogy vajon ki és mit csinál ezekkel? Hogyan működhet? Hova fut be ez a jelzés? Mindig közvetlenek voltak és segítőkészen álltak hozzám, ami szimpatikus volt, így utána néztem a dolgoknak. Nagyon kis terülten kezdtem el munkálkodni jó sok gyakorlás után. Majd rögzíteni kezdtem a hiányzó utcákat, később sebességhatárokat, helyeket, majd szépen lassan szinte mindent. Mindezek alatt folyamatos támogatást kaptam a fórumon, ragacstól, marcedlitől és Szili17-től külön üzenetekben is.

Egy kis idő után Area Manager szintre léptettek, majd marcedlitől érkezett a meghívó a 2017 tavaszi MeetUp-ra ahol személyesen is megismerkedhettünk és még több infót szívhattam magamba.

Ezután már csak egy következő lépcsőfok volt a WMCS, amit boldogan fogadtam, hiszen egy közvetlen, gyorsan reagáló, véleményem szerint szép munkát végző csoport tagja lehetek, amely megtiszteltetés számomra. Főként a Dunától keletre vagyok jártas, kiemelten Debrecen területét szerkesztem, így külön öröm volt tevékenykedni, amikor a város, Waze partnerváros lett. Azóta is szorosan együttműködésben állok a SmartCity Debrecen csoport tagjaival, hogy „egy élhetőbb, jobb közlekedéssel rendelkező várossá alakítsuk Debrecent”.

Hétköznapokban Informatikusként tevékenykedem, hobbim a kerékpározás, weblapfejlesztés, Photoshop feladatok megoldása, Arduino alapú okosotthon építés, de szeretek mindent, ami a mai kor kütyüje.

Kedves Waze Userek, Érdeklődők! Forduljatok bizalommal hozzám, igyekszem legjobb tudásom szerint a lehető leghamarabb megválaszolni a Waze működödésével vagy éppen a térképszerkesztéssel kapcsolatos kérdéseiteket.

pulsarxp

Waze az életemben az első androidos telefonom megvásárlásakor bukkant fel. Ennek idestova már 6 éve. (2010 November). Megragadott a szabadsága, a térképszerkesztés lehetősége, az egészben látott lehetőség. A kezdeti nehézségeket Watt25 segített legyőzni. Viktorra egy általa írt blog bejegyzésben találtam rá, és néhány most már nevetségesen béna kérdésekkel bombázva, kaptam a felvilágosítást. Akkoriban az országban ha három wazer volt látható egy időben már nagyon örültünk. Ez a szám napjainkban a több ezerszerese) Hamar egymásra találtunk a térképszerkesztő lelkivilágával, így igen sokáig, igen aktívan, akár napi 16-18 órát is képes voltam előtte ülni, és készíteni a térképet. Talán nem meglepő nálam sem az informatikai múlt, bár esetemben ez a tanulmányokban kimerült, azóta más irányt vett az érdeklődési köröm, és munkám.

Kezdetben a fórum privát üzeneteimben, majd később levelező listaként megalakítottuk a WMCS szervezetet (talán öt fővel), ami azóta is aktív, és folyamatos kommunikációt biztosít a csapatnak.

Néhányukkal szinte az összes külföldi globális WAZE eseményen is részt vettem, és mind felejthetetlen élményeket adott. Hol egy repülő késés végett, hogy csak egy szimpla fogfájás fűszerezte meg az amúgy is érdekes “kirándulásokat”. Ami biztos, hogy hálás vagyok a programnak, mert sok barátra találtam (Zsezso, aki leszorított, hogy információt nyerjen tőlem a programról, vagy Wroadd, aki sokáig a WMCS mozgatórugója volt, vagy Szikra, aki túl nőtt a mesterén 🙂 ), sok közös emlékkel. Nagyon jó a csapat, nagyon egymásra talált mindenki, így a hangulat folyamatosan garantált.

Szata76

2011 júniusában telepítettem fel először és regisztráltam a Waze-be, egy okostelefonos hírportálon megjelent cikk hatására.  Mindig is érdekeltek a térképek és a navigáció. A GPS korszak egy PDA-val kezdődött, de online dugókerülőt is használtam már előtte Windows Mobile platformon. A Waze viszont jobban tetszett (és tetszik) mindegyiknél. Meg akartam maradni egyszerű felhasználónak, de érdekelt a technikai háttér is, ezért meg-, majd felkerestem a csoport facebook oldalát, ahol Wroadd-ot bombáztam kérdéseimmel. Egy idő után, a kérdések szaporodtával Ő kedvesen átterelt a fórumba. Egyre jobban beleástam magam, még az elején annyira elképzelhetetlen térképszerkesztésbe is belekóstoltam. Ebben csak a kartácsnak csúfolt szerkesztő felület hátráltatott. Innentől felgyorsultak az események, a pontos sorrendjükre sem emlékszem. Megjelent az új szerkesztő a Papyrus, területfelelős lettem, majd bekerültem a HAMI-ba (területfelelős csoport). Az első nagy közös projekt a benzinkutak dömping-szerű felvitele volt, hogy a funkció bekapcsolásához szükséges kritérium teljesüljön.  Ezen kívül több nagyobb célt értünk el a térképszerkesztő csapattal. 2012 év végén bekerültem a kemény magba, onnantól pedig nem volt megállás!

A Waze nem csak egy hobbi. Ez egy életforma, ami függővé tesz. Nagyon jó érzés egy ilyen szuper csapattal közösségi szellemben együtt dolgozni, az egész Waze közösséggel együttműködni.

Jelenleg Waze Global Champ és béta tesztelő vagyok. Napi szinten a térképszerkesztésen kívül a közösségi médiát kezelem, találkozókat szervezek, a felhasználóknak segítek, történjen ez facebookon, vagy akár a fórum(ok)on.

Szikra

2011 májusát  írunk és ingyenes navigáció appot keresek az új okostelefonomra, de nem sok sikerrel. Teli lesz a hócipőm, hogy a létező navigációkban, nincs friss térkép az országról! Keresgélés közben, meglepő találatot kapok, egy waze.com oldalt. Elsőre elmosolyodom, waze? „Gyúrunk waze?”  Na nézzük csak! Kattintok és elsőre az amerikai kontinenst adja ki a térképen. A látottak teljesen elvarázsolnak, kis buborékok (wazerek) vigyorognak az utakon! Mi a fene, hát ez mi? Gyorsan áthúztam a jó öreg kontinensre a térképet és ott is vigyorgó figurák futkosnak az utakon. Hm, ez egyre érdekesebb! Miután ránagyítottam Magyarországra, akkor ért egy kis meglepetés, szinte teljesen üres volt! Se utak, se vigyori figurák! Gondoltam, ez már megint mellékvágány! De tovább kutattam és rátaláltam a magyar fórumra.

2011.05.31.-én regisztráltam és feltettem a szokásos kezdők kérdéseit a fórumon. Akkoriban 5 aktív felhasználó volt a fórumon, norbertn, wroadd, watt25, railcar és pulsarxp. Itt kiemelném pulsarxp szerepét, aki a szárnyai alá vett és a mai napig a mentoromnak tekintek! Elég hamar ráéreztem a szerkesztés ízére, 2 hét alatt kiépítettem és rendbe tettem Győr és környékét. Kértem további területeket és innen már egyenes út vezetett, hogy a waze rabjává váljak. Akkor lepődtem meg igazán, mikor 2012 januárjában jött egy felkérés, hogy legyek a WMCS tagja. Természetesen nem tudtam nemet mondani.

2012-es évben egyre többen kezdtek szerkeszteni és szükségessé vált egy “szabályzat”, mankó kidolgozása, ami segít eligazodni az akkor még csak angolul elérhető online szerkesztő felületen és megkönnyíti az új térképszerkesztők oktatását. Ezért kidolgoztam a Papyrus Térképszerkesztési Kézikönyvet, ami 2012. május 19-i I. Országos Wazer találkozóra el is készült. 2013-ben modernizáltuk, és a kézikönyv átköltözött a ma is használatos wiki oldalra. Az oldal karbantartásában, hogy mindig napra kész legyen, nagyon sokat segített és segít a mai napig ragacs, amit ezúton is köszönök neki.

Alapjában véve, közöm nincsen a térképészethez vagy az IT dolgokhoz, de ,mindig is érdekeltek a térképek, utak. Gyerek koromba “úttervező” akartam lenni, de végül gépjárműszerelő lettem. Jelenleg az Audi győri gyárában dolgozom. Hobbim a fotózás és a waze!

Szili17

Valamikor 2013-ban hallottam először a Waze-ről, akkor is a bátyámtól. Nagyon tetszett amit mesélt róla, de nekem akkoriban az első okostelefonomhoz nem volt mobilnet adatkeretem, így bár regisztráltam, csak a felületet nézegettem, igazából nem tudtam használni.

Később, mikor 2015-ben telefont cseréltem (és ezzel együtt előfizetést is), egy nap bevillant, hogy én elhatároztam hogy “ha majd lesz mobilnetem, ki fogom próbálni”. Április 15-én Így is lett, előkerestem és szembe találtam magam a térképszerkeszővel, ahol realizálnom kellett hogy a már 99,99%-ban kész térképet csak rongálni tudom, ha hülyén fejjel előre belemegyek, ezért valami leírás után kutattam. Végig olvastam az angol wikit (de tényleg elejétől a végéig), majd megtaláltam a magyart is, amit kapásból 2× olvastam el, hisz nincs az az isten, hogy az ember mindent felfog elsőre. Még így is sok olyan volt ami nehezen vagy egyáltalán nem volt érthető számomra, például a rev-con. Ezt úgy sikerült lekezelni, hogy bár fogalmam nem volt mi az, nagyon igyekeztem mindent úgy csinálni, ahogy le volt írva, és halálra szadiztam a WMCS-seket hogy: “De nézd meg, ugye jó? Nem rontottam el semmit?! Biztos? Nem lesz rossz?” Majd idővel, ahogy minden más hétköznapivá lett, a gyakorlattal megértettem ezeket a különlegesebb dolgokat is, mit is jelent, és mikor jön elő. Megnyugtató volt, hogy a sok bizonytalankodás miatt kivédtem minden ilyesmit.

No de ne szaladjunk ennyire előre, miután az írásos anyagokat áttanulmányoztam – meg közben is – sűrűn nézegettem a szerkesztőt, hogy lássam az élő példákat, meg keressem az esetleges hibákat. Mit ne mondjak sok időbe került kiszúrni bármit is… hiába, ahol lakom körül voltam (vagyok) véve profikkal. Nekiálltam hát a jelentéseket kinyomozni, aztán mivel akkoriban szinte semennyit nem autóztam szerkeszthető terület hiányában meg 1-es szinttel ez elérhető volt. Persze ilyenkor az ember belefut kérdésekbe, amit úgy érez segítség nélkül nem tud megoldani, ezért betámadtam Szata76 kollégát a kérdéseimmel. Első válaszában javasolta, hogy olvassam el a wikit, de emellett legjobb tudása szerint segített, eredményesen. Ő persze nem tudhatta, hogy ezen addigra már 4× már túl vagyok és nem segített. Igen, ahogy telt az idő, újra és újra elolvastam, mert amit nem értettem meg, amiatt hiányérzetem volt. Ennek egyenes következménye lett, hogy hónapokig betéve tudtam az egész magyar wikit.
Ezután irányított át (nagyon ügyesen) vst kollégához, hogy ő közelebb lakik hozzám ő jobban benne van a miért és hogyan dolgokban, mert természetesen mint a kisgyerekek a legkomplexebb, legfáradságosabban kialakított kereszteződésekre kérdezgettem hogy “Miért? Hogyan? Mit ír a wiki, ezt nem írja le, de miért?” Szegény, azóta is nyögi azt az időszakot, bár talán sikerült már kipihennie. Az apartmanban, a 22-esben. 😀

Miután kellő mennyiségű információt összeszedtem (még mindig lvl1 és kb 60 szerkesztéssel a hátam mögött), hozzáfogtam az általam szerkeszthető területen ténykedni, mint mondtam ez igen kicsi volt, így a fórumon éltem ki magam, mindenféle hibák leírásával és potenciális javítási módjának közzétételével. Emellett persze igyekeztem segíteni, a nálam néhány héttel később kezdettek munkáját, így ismertem meg Micu65 és Zsocik kollégákat; mint valami szakértő hol mi a hiba, hogy kell csinálni, ha nem megy valami mi a baj stb, mint valami expert. (Persze messze voltam én még attól.)
A nagy aktivitásnak (és a sok fórumos “spamnek”) köszönhetően lehetőséget kaptam arra, hogy Budapesten AM legyek (vagyis kaptam szerkeszthető területet), hogy tudjak foglalatoskodni a szerkesztéssel és hagyjak már mindenkit békén, ha ilyen jól tudom csináljam is meg. Aztán ez addig fajult, hogy a WMCS-be is beinvitáltak, hogy minél több fórumon tudjam árasztani a gigantikus postokat és hozzászólásokat amit senki sem olvas végig, mert kinek van arra ideje, igaz?

A hétköznapokban mérnök informatikus vagyok, viszont ahogy az időmből telik továbbra is segítem a Waze-t konkrét szerkesztéssel, béta teszteléssel, illetve a felhasználóknak – nektek – igyekszem választ adni minden Waze-ben felmerülő problémára, kérdésre legjobb tudásom szerint. Legyen akár az kliensbeli téma, akár térképszerkesztési, akár közlekedési szabályokkal kapcsolatos, vagy akár a hiányzó pontokkal.

Taybore

Valahol 2012 tavaszán mutatott be egyik kedves kolléganőm a Waze-nek. Rögtön ki is próbáltam, használtam is kb 8000 km-en keresztül, a térképszerkesztőt is kipróbáltam párszáz szerkesztés erejéig, aztán az egész valahogy abbamaradt. Pedig már akkor, a legelején végignéztem az oktatóvideókat, elolvastam a Wiki-t, mert féltem, hogy ha elrontok valamit a térképen, akkor nemcsak a többi felhasználónak rontom el, de még jól le-ejnyebejnyéznek is a felelős térképszerkesztők. Minden esetre valamiért abbahagytam, és csak kb 2014 nyár végén vettem megint elő az egész Waze témakört. Persze megint szerkesztéssel együtt, és megint végignyálaztam a wikit. Pont jött egy Magyarországi MapRaid, ami arra hivatott, hogy a szerver által gyűjtött sok térképhibát leellenőrizze valaki. Ehhez kértek segítséget a WMCS akkori tagjai, én meg jelentkeztem a feladatra. Nagyon rá voltam kattanva a dologra, és úgy alakult, hogy a MapRaid alatt én szerkesztettem a legtöbbet Magyarország térképén. Utána is aktív maradtam, chat-en és fórumon is kommunikáltam, kérdezgettem. Először talán Szatának írtam egy privát üzenetet, amiben területfelelősséget kértem magamnak, aki Marcedlihez irányított. A tőle kapott két terület, és a MapRaidről maradt egész Budapest is szerkeszthető lett a bejárt területeimen kívül. Ezután kérdezték, hogy nincs-e kedvem a WMCS-hez csatlakozni, én meg persze bevállaltam. Szóval még kicsit “kopasz” vagyok a WMCS-ben, de remélem sokáig és sokat tudom majd segíteni a közösséget. Lelkesen támogatom és segítem a kezdő szerkesztőket, mert még élénken él bennem, hogy én is voltam kezdő. Valahol talán még mindig az vagyok, de igyekszem. Külön köszönet a türelmes támogatásért Szatának és Gicnek.

vequalsdividedt (v=s/t; vst)

2011 elején olvastam először a Waze-ről, de akkor még azt sem tudtam, hogy mi az a mobilnet, így nem nagyon érdekelt a Waze sem. Aztán megörököltem egy HTC Diamond “okos”telefont, amit sikerült nettel is megbolondítani. 2012 februárjában újra belebotlottam egy Waze-es cikkbe és a havi pár ezer km-es autókázásomhoz gondoltam kipróbálom mit is tud ez (Navitel után). Akkoriban Hajdú-Biharban és Szabolcsban jártam sokat, beindítottam a nyál-gyárat (hengereltem rendesen), mert a fő utakon kívül szinte üres volt a térkép.

2012 augusztusában én is részese lettem annak a levélváltásnak, amit majdnem minden valamire való szerkesztő megél. Helyre lettem téve (egy állítólagos átnevezés miatt, amit – nem mosakodásként – nem én követtem el), és ezzel együtt megismertem “a csapatot”. Ezt a stigmát azóta is magamon viselem, ha rosszul viselkedek rögtön az orrom alá dörgölik az esetet. Többek kérésére és okulására álljon most itt e levélke:

“Szia,

Ne haragudj a zavarásért, a Waze egyik térképszerkesztője vagyok, az enyém Pest, Nógrád és Komárom-Esztergom megye javarészt. Azért írok neked, mert visszaállítottam a Börzsöny hegységet Forest típusúnak és a nevét Börzsönynek. Szeretném megkérdezni, hogy volt valami konkrét oka, hogy átállítottad az egész hegységet Hotel típusúvá és a nevét “Szentmihályi 22 Apartman”-ra változtattad?

http://www.tripadvisor.com.my/Hotel_Review-g274887-d3220742-Reviews-Szentmihalyi_22_Apartman-Budapest.html

Köszi,”

Ha az is olvassa, aki anno átnevezte, legyen szíves jelentkezzen, hogy a lelkemen kicsit könnyítsen! 🙂

Mivel nem szeretem akárhol felfedni a kilétem, ezért sokáig engem csak álnéven ismertek a szerkesztő társak és így vettek be a köreikbe (HAMI) és később – személyes találkozó után (wroadd, zsezo) – a legbelsőbb körbe a WMCS-be.

Azóta is töretlenül, más dolgok rovására (család, alvás) szerkesztek és züllesztem a társaságot.

Ez úton is a legmesszemenőbb tiszteletem az Övék. 🙂

(a bejegyzés 2015-04-18 01:20-kor készült)

vtibi

Joined: Thu Sep 02, 2010 9:56 pm

A Waze volt az első értelmes alkalmazás ami meggyőzött és apropója lett első Androidos mobiltelefonom megvásárlásának. Eleinte igen aktívan szerkesztgettem, hengereltem, de miután a térkép már nagyon 100% közeli állapotba került, más érdekes tevékenység után kellett néznem. Ez pedig a traffipaxok helyének minél pontosabb megjósolása lett. Az évek során fokozatosan finomult a technika, a kezdeti statikus megoldás mostanra teljesen önműködő és öntanuló lett. Ezzel együtt a Waze-zel már nem csak időt és üzemanyagot spórolhatsz, hanem segít a nem várt kiadások minimalizálásában is.

Watt25

Valamikor 2010 tavaszán regisztráltam, tehát eléggé közel a Waze világ szintű megjelenése után. Úgy indult a dolog, hogy az egyik munkatársam vett egy Androidos telefont (ő volt az első a cégben) és egyik nap, amikor jött be, mesélte, hogy talált egy olyan navit, amelyben mi csinálhatjuk a térképet. Ez az ötlet nagyon tetszett nekem, bár a program nevéről csak annyi maradt meg bennem, hogy valamilyen vicces neve van. De aztán pár hónap múlva, amikor én is megvettem az első Androidos telefonomat (T-Mobile Pulse), megkérdeztem újra a program nevét, azóta itt vagyok. Nagyon beszippantott, nagyon sokat szerkesztettem, egy ideig a fórumon alapelvem volt, hogy nem lehetett olyan topic, amelynek nem én vagyok az utolsó hozzászólója. 🙂 Aztán megkértem 3 településre az AM jogot, de vagy félreértették, vagy nagyvonalúak voltak és a 3 település által határolt téglalapra megadták a jogot (majdnem lefedve közép-Magyarországot), amit akkor én megbízásnak tekintettem. 🙂 Akkoriban Magyarország térképe kb. annyiból állt, hogy Budapesten volt néhány száz utca, (persze inkább csak utca darabok), meg az M3-as és az M7-es megvolt kb. félig, harmadig. Ennyi. A többi fehér lap… Meg egy-két utcadarab szétszórva, ahol valaki kipróbálta a program hengerlés funkcióját majd realizálva, hogy “enyhén” hiányos a térkép, le is törölte. A térképen tehát volt mit dolgozni, emellett tudtam, hogy ha azt akarom, hogy Magyarországon is elterjedjen a Waze, akkor mindenképpen le kell fordítani, ezért gyorsan meg is csináltam a kliens teljes fordítását, amelyet emlékszem, hogy még aznap bele is raktak a kliensbe. (Akkor még nem “Soon” volt mindenre a válasz a HQ részéről.) De azt is tudtam, hogy ez sem elég, ezért megkértem a feleségem, hogy mondja fel a hangutasításokat is, amelyet aztán szintén felhasználtak a programban. Nagyon sokáig tehát mindenki, aki magyar nyelven használta a Waze-t, a feleségemet hallgatta. (Azóta persze már van Andrisunk is.) A Waze fordításában azóta is próbálok aktívan részt venni, de most már sokszor csak a felét csinálom én, a többit marcedli és ragacs.

Közben született két fiam, ami nagyban megváltoztatott sok mindent, leginkább azt, hogy már nem csak a Waze-re nincsen időm… Főállásban programozó vagyok egy 40-50 fős szoftverfejlesztő cégnél, szabadidőmben a Waze-en kívül leginkább a családommal próbálok törődni, vagy a maszekban fejlesztett szoftvereimet csiszolgatom. Vannak időszakos megindulásaim, amikor más értelmetlen dologgal szúrom el az időmet. Pl.: megcsináltam 3D-ben a lakásunk környékét a Google Earth-ben, egy időben sokat Ingress-eztem (ez egy jó nagy időelb*szó dolog…) vagy most például egy olyan videót akarok összerakni már egy ideje, amely a különböző tévészolgáltatók által adott képminőséget hasonlítja össze. De napi kb. 15 percnyi munkával, amit rá tudok szánni, nem lehet gyorsan haladni. 🙂 Egyszer talán készen lesz.

wroadd

Bármilyen furcsa, a Waze volt az a dolog, amiért okostelefont és mobilnet előfizetést vettem. A történet 2010. Februárjában kezdődött, amikor a szakdolgozatommal kapcsolatban (crowdsourcing) ráakadtam egy cikkre, amiben arról írtak, hogy egy vicces nevű cég a legfrissebb térképet ígérte az USA-ban, amelyet a felhasználók szerkeszthetnek és navigációra alkalmas, ráadásul ingyenes. Magyarország akkor még kimerült 20 km-nél rövidebb töredezett szakaszokban Budapest és az M1 mentén. Ettől függetlenül az ötlet tetszett (a munkám során is hasznosnak tűnt, ráadásul sokat rohangáltam, így kölcsönösen hasznosnak tűnt egy hosszabb távú együttműködés), de az alapvető két dolog az okosmobil és a mobilnet akkor még hiányzott, térképet pedig anélkül nem lehetett szerkeszteni.

2010 októberében azonban fordult a kocka, megszereztem az első androidos okostelefonomat, és az első alkalmazás, ami rákerült, a Waze volt. Mivel az autópályákon, Budapesten és Pécsen kívül semmi sem volt a térképen, én meg sokat autókáztam és “hengereltem az utakat” (a szerkesztés akkor még nagyon kevés pontot ért) gyorsan az ország topwazere lettem a pontok alapján, hetekig a heti toplistát is vezettem (egészen 6 hétig, utána egy pulsarXP nevű csávó lenyomott 🙂 )  A hengerelt utakat persze be kellett kötni az úthálózatba, mindenfélét beállítani, így  a fórum törzstagja lettem, ahol már 2010 karácsonya környékén felmerült az ötlet, hogy a Waze akkor lesz a legjobb, ha sokan használják itthon is, szóval “toborozni kell”. Mivel olyan ötleteket szerettünk volna megtárgyalni, amit egy nyilvános fórumon nem lett volna jó idő előtt “lelőni” (mely cégeket lenne érdemes megkeresni, milyen promóciót lehet nulla forintból csinálni), ezért a téma iránt érdeklődő felhasználókat összegyűjtve (Watt, Schonmisi, norbertn, xerxesz, pulsarXP és én) saját levelezési listát indítottunk, nevet kerestünk a csapatnak, ami végül a Waze Magyarország Csoport (röviden WMCS) lett.

Mi voltunk az első Waze közösség, tudatosan építettük a kapcsolatot a Waze központtal, ahol szívesen vették a “pilot országot”, ahol kevés, de lelkes felhasználó kapható bármilyen újításra.

A WMCS növögetett, szükség lett egy másik csoportra is, ami összefogja azokat, akik szeretnek térképet szerkeszteni és dömping szerűen lehet velük bizonyos szerkeszréseket megcsinálni (egyes megyék térképre vitele, töltőállomások felrajzolása, stb.) ez lett a HAMI (Hungarian Area Managers’ Initiative).

Olyan szerencsés helyzetben voltunk, hogy meghívtak 4 WMCS tagot is (Watt, pulsarXP, Uhi és én) az első Waze HQ által szervezett találkozóra Párizsba (összesen 20-an voltunk, mondanom sem kell, mekkora szó volt az, hogy egy ekkora kis ország adta a résztvevők 20 %-át)

A WMCS-n belül olyan moderátor-szerű szerepet láttam el a kezdetektől egészen 2013. nyaráig, életem meghatározó élménye volt, ekkor döntöttem úgy, hogy visszavonulok, mert az életemben más prioritások kerültek előtérbe.

A Waze mindig is az életem része lesz, hiszen napi szinten használom és néha “kibickedem” is egy kicsit “nyugdíjas Wazerként” a WMCS-ben.

worldchamp

2011 vége körül találtam rá először a Waze-re egy tech újdonságok cikk kapcsán. Tetszett, de az elején még én sem láttam át, hogy később ez hova fog kifutni, akkor még úgy láttam, hogy a Google Maps-hez képest nagyon gyerekcipőben járt a dolog. Imádok vezetni, mindig is érdekeltek a GPS-ek, és mióta van mobilnet, minden telefonon használtam a különböző navi appokat.

Végül ha jól emlékszem, 2012 elején ajánlotta fel a Waze hogy regisztráljak nicket is, és én azóta vagyok worldchamp. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer Waze Király leszek! 🙂

Akkoriban az iGO és társai miatt nem is értettem pontosan, hogy frissülhet magától a térkép, ha én nem csinálok vele semmit, hogy frissüljön. Na és ingyen! A térképen láttam javítható dolgokat, de nem küldtem UR-eket, mert nem tudtam, hogy vannak akik ezzel foglalkoznak, ráadásul még magyarok is. Vicces, mert szerintem a mai napig nagyon sokan vannak így ezzel. Nem értik pontosan, hogy mitől is megy a Waze, de mivel működik, végfelhasználóként nem foglalkoznak a részletekkel.

Engem viszont érdekeltek a részletek, és 2015 januárjában felkutattam a magyar fórumot, és ezzel elkezdtem a szerkesztést. Nagyon óvatos voltam, de mégis sokat hibáztam. Ha jól emlékszem először Szata76-tól kaptam egy leteremtő PM-et, hogy nem jól vettem fel néhány helyet és a Kft. szó után pontot kell tenni. Ő lehet, hogy erre már nem is emlékszik, de én azóta erre kényesen ügyelek és akár mások után is kijavítom! 🙂

Klisének tűnhet, de az eleje tényleg nem egyszerű. Sok hónapnyi szerkesztés és hibázás előzi meg azt, mire valaki jó szerkesztővé válik. Én 2016 júniusától vagyok 5-ös színtű szerkesztő, de a mai napig sokat tanulok: mert mind az app, mind a térképszerkesztő honlapja folyamatosan fejlődik. Azóta béta app és szerkesztő tesztelő is vagyok, ezek nagyon sokat segítenek, hogy a Waze központ fejével lássuk a dolgokat.

Amire rendkívül büszke vagyok, az az, hogy WMCS-taggá választottak, mert sok olyan embert ismerhettem meg, akiknek ugyanúgy fontos a Waze és a szerkesztés, mint nekem. A saját szabadidejüket, energiájukat nem kímélve dolgoznak minden egyes nap a Waze érdekében. Mindannyian máshonnan jövünk, de mégis ez egy olyan közösség, ahol megtudjuk vitatni a Waze-t érintő fontos dolgokat és a végén jobbátesszük a térképet. Hiszek benne, hogy ha sofőrre nem is, de térképszerkesztőkre mindig szükség lesz a jövőben is! 🙂 Viszlát az utakon! worldchamp

zsezo

Én zsezo – Zsédenyi Zoltán – vagyok. Bemutatkozásképpen megkérdezném: “Használod már ugye te is is ezt a nagyszerű programot?”

A Waze jó, a Waze szép, a Waze szórakoztató, a Waze közösségi, a Waze játék, és Waze a szerkesztőknek, terület-felelősöknek egy életforma.  

Mindig nagyon izgatott a navigáció, a navigációs programok. Emlékszem, azért vettem réges-régen egy Samsung i800-as telefont, mert adtak hozzá egy drágább navigációs programot, és olyan rádió tuner volt benne, amit kicsi hekkeléssel át lehetett alakítani, hogy  vegye a TMC adatokat! Szóval siker volt nekem ez a javából! Viszont üröm az örömben hogy a legtöbb baleset, torlódás, útfelbontás az akkori TMC alapján enyhén szólva is csak légbőlkapott volt vagy rég nem volt már ott semmi! Sportot űztem belőle, hogy mentem a karambolok és torlódások felé!

De nem így van ez a Waze-zel. Lássuk hogyan indult nálam a dolog!

Ekkor kezdett el jobban előjönni az Android is. Mindenki óvott tőle, hogy minek, meg nem lesz jó, de nekem mégis lett! Kerestem rá navigációkat… lehangoló volt a kép, sorolhatnám a különféle alkalmazásokat, de mindegyik inkább a grafikus tűzijátékok irányába ment el, nem törődvén az elsődleges célokkal – a NAVIGÁCIÓVAL.

Oké, súlyozták az utakat… utána offline adatok is kerültek bele a közlekedési szokásokkal. Persze ezek a napi kalandozást, ingázást nem könnyítették meg kicsit sem!

És ekkor szembejött a Waze… Erősen fertőzött lettem, amiből azóta sem sikerült kigyógyulni! Voltak nem létező utak, hosszúak! Ahol csak jártam ilyen helyeken, mindenhol “hengerelni” kezdtem. Watt mindent lefordított már akkor a programban és magyarul navigált is engem Csilla (Köszönjük Csilla! Az első magyar HANG!) mindenhová! Utána kiderült, nem csak hogy hengerelni lehet az utakat, hanem a térképszerkesztő programjában azokat véglegesíteni is lehetett! Na, itt volt végem, itt kezdődött az igazi WAZE érzés! Gyerünk! “Csináljunk” utakat!

Közben a mindennapokban is használtam a napi közlekedéshez, beleértve az ingázást is. Gyűltek a pontok, jöttek a szintek… Baby Wazerből, wazer, lovag, király, és voltak még csillagok is. Ezek később eltűntek. A Waze egy olyan navigáció volt már akkor, ami játékossággal “vett rá” embereket arra, hogy rajzoljanak térképet! De az is kevés volt, hogy használtam, hiszen voltak úgynevezett Bronz, Ezüst és Arany heti helyezések. Nekem is sikerült persze mindet megszereznem, ami semmire sem volt jó, de valahogy mégis olyan jó érzés volt…

Lássuk, hogyan történt az esetemben a teljes fertőzés (ami eddig is megvolt, de a lent részletezett találkozó után még szövődményei is lettek….). Persze, itt már területeket kértem magamnak – területfelelős lettem – és elkezdtem a hiányzó településeket rögzíteni. Hogy mennyi hiányzott? Szinte mind! Volt mit csinálni!

Történt egy nap, hogy mentem dolgozni… Megint ott ugrált előttem egy Wazer (sokszor láttam reggelente, éjjelente, napközben) aki nem csak Arany színű volt, de még MegaMapper is… Ez már annyira felkeltette a figyelmem, hogy gondoltam a Waze Csit-Csat funkciójával üzenek neki eképpen: “KV? Shell kútnál?”. Nos legyen annyi elég, hogy akkor még nem volt olyan szigorú a Waze adatkezelése mint most, így “simán” összefutottunk, a Waze segítségével. Ekkor kezdődött el a beszélgetésünk, melynek eredménye képpen PulsarXP-vel barátok lettünk! Nem sokkal később találkoztam a többiekkel is. Wroadd, Watt, Railcar… Mondam is rögtön magamban: Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship.

Utána levlista, térképszerkesztés, fórum, térképszerkesztés, közösségépítés, Facebook, nemzetközi találkozók, határok összekötése.

Azóta sokkal többen vagyunk, és mindannyian azért dolgozunk, hogy a napi navigáció – ingázás – gyorsabb legyen mindenkinek. A Waze egy tipikus közösségi alkalmazás, és itt is Dumas regényéből jól ismert “Egy mindenkiért, mindenki egyért!” alapra épülő közösségi rendszer. Csak annyit tudok mondani, hogy a Mátrix a táskáját sem viheti. Elkezded, és nincs vége! Máig is így van, és marad is. Nagyon örülök neki, hogy ennek a lelkes csapatnak a tagja lehetek!

Zárószónak csak annyit írnék, hogy: És köszönöm hogy sokan, akiknek ajánlottam ezt a programot, most használják velem együtt!  De bízom benne, hogy sok emberhez el tudtam juttatni a “Waze érzést” is!

#wazewin

Zsocik

Hirdetés

2015-ben találtam rá a Waze navira, érdekes módon. Keresgettem egy app-ot. Sokadik találatra kidobta a waze-t is. Elsőre Gálvölgyi ugrott be, de gondoltam akkor kipróbálom ezt a navit is. Addig egy másikat használtam több éven át. Napi szinten 8 órát autózom a városban és környékén. Érdekes útvonalakat ajánlott, de pár nap használat után lecseréltem a régebbi navigációt, és elkezdtem megismerkedni jobban vele. Szép lassan rátaláltam a fórumra, majd a térképszerkesztői oldalra. Először csak a jelentéseket olvasgattam, majd megpróbáltam rájuk válaszolni. Ekkor volt ott még két kezdő szerkesztő, így hát hárman zaklattuk a chaten a nagyokat. Szerkesztettünk, tanultunk sokat, ami segítséggel könnyebb volt. Telt az idő és jött a waze találkozó, ami jó hangulatban telt és személyesen is megismerhettük a többieket.

Nyaralás után hazaérve jött a meglepetés, hogy nagyobb szintet kaptam, területet, illetve egy levelet, hogy meghívtak a WMCS-be. Család mellett, szűkös időmbe próbálom beleszorítani a szerkesztést stb… Napközben viszont lehet engem zaklatni, ha a városban valamit ellenőrizni kell, vagy fénykép kellene az adott forgalmi változásról.

Scroll Up