Látni és látszani

Home / KRESZ / Látni és látszani

Már volt szó a ködfényszóróról, ködlámpáról meg a DRL-ről is; most akkor beszéljünk kicsit a helyzetjelzőről meg a tompított fényszóróról.
Felkészülni

Ha van az autónkban nappali menetfény és sötétedésre felkapcsolódó világítás, akkor az esetek nagy részében már pipálhatjuk is a “szabályosak vagyunk” rubrikánkat gondolatban a kivilágítás szekcióban. Ettől függetlenül ezek működéséről időről időre meg kell győződnünk. ( KRESZ 44. § (2) )
Ha ezt valamiért elmulasztjuk, vagy menet közben ér minket a baj, akkor is érdemes keresni az árulkodó jeleket. Ez lehet akár a szemből érkező autósok segítő szándéka, nem feltétlen rosszat akar az, aki szemből érkezve “csakúgy levillog” ( KRESZ 44. § (3) és (6) ). Jelentheti azt, hogy nagyon felfelé visz a tompított, jelentheti azt, hogy nem világít a tompított, akár azért, mert kiégett (az egyik), akár azért, mert elmulasztottuk felkapcsolni. Akárhogyan is, bízzunk egymásban, hiszen ha tetszik, ha nem, ezt a társasjátékot sokan játsszuk, és szerencsénkre sokan vagyunk jóindulatúak.

Vigyázz

Hirdetés

Magad uram, ha szolgád nincsen, este hazafelé a dugóban unatkozva hasznos dolgokkal is elüthetjük az időt. Például 1-1 szépen letakarított autó hátulján leellenőrizhetjük, hogy még mindig rendesen látszunk-e.

A kérdés: Látjuk-e magunkat

De miért fontos ez? Hát reggel mind a ketten megnéztük és simán jó volt, működött minden. Igen ám, csak az izzóknak van egy alattomos tulajdonságuk:

Minden jó, igaz?

Vagy talán mégsem?

Szeretnek bekapcsoláskor kiégni.

Persze az egyik lámpa még nem a világ vége gondolhatnánk, de ettől még persze kicseréljük, amint lehetőségünk van rá. A probléma ott kezdődik amikor valakit nem veszünk idejében észre. Önmagában ez még szerencsére nem vezet rögtön balesethez, de miért adjunk az életnek eggyel több esélyt, hogy meglegyen a baj?

Kész?

Korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani a járművet, mondja a KRESZ nem is alaptalanul. Hisz mindannyiunknak az a jó, ha látunk és látszunk is. Félti mindenki annyira magát, másokat, az autóját meg az idejét, hogy igyekezzünk elkerülni a baleseteket.

Mindenki a legközelebb lévő személyautót veszi elsőnek észre, de van ott más is

Rajt

Nézzük meg a lenti 3 képet. A szembe jövő autó mögött érkező kolléga volt olyan kedves, és akaratlanul demonstrálta a különbséget aközött, hogy megfelelően vagyunk-e kivilágítva vagy sem. Ő magától észrevette a hibát és korrigált, nincs is ezzel semmi baj, emberek vagyunk hibázunk, viszont tartsuk szem előtt, hogy véges számú hibát tolerál a közlekedés, mielőtt bekövetkezik a baj.

Sötétség

 

Helyzetjelző

 

Tompított

Alább egy parkoló autón remekül látszik, hogy milyen messziről látjuk meg menet közben. Ezzel így nincs is baj, hisz nem várjuk tőle, hogy elénk forduljon, vagy irányt változtasson, plusz a kertvárosban számítunk is az útpadka mellett álló autókra. No de mi történik, ha ez nem egy parkoló autó, belekezdünk a kikerülésbe? Mi lenne ha elénk fordulna? Teljesen más viselkedést várunk egy parkoló és egy kivilágítottan haladó járműtől. Ráadásul itt most nem is az a kérdés, hogy ki lenne a hibás ha baj történik, hanem az, hogy hogyan akadályozzuk meg, hogy baj történjen.

Milyen távolról látszódunk?

 

Adjunk esélyt a másiknak

Gondolatébresztő

Kapcsolódik a témához a DRL használata is, ugyanis ahol nekünk csak látszani szükséges, mivel a fényviszonyok megfelelőek, nagyon jól jön a DRL, amivel tökéletesen észrevehetőek vagyunk. Szemből. Azonban ne feledjük, hogy ha nem mi vagyunk a leggyorsabbak az autópályán, autóúton, gyorsforgalmi úton stb, akkor bizony hátulról is közelednek járművek. Ebben az esetben is nyújt plusz információt az, ha világít valamilyen piros fényforrás az autónkon. Hogy miért nem tartják ezt fontosnak, az számomra rejtély, de remélem elkezd majd elterjedni a LED-es hátsó helyzetjelző lámpa, ami a mögöttünk érkezőket is ugyanúgy figyelmeztetni fogja jelenlétünkre nappal is, mint a menetfény a szemből érkezőket.

Összefoglalva a legfontosabb tudnivalókat

Helyzetjelző

  • csak álló helyzetben használható

DRL

  • nappali menetfény, ami normális látási viszonyok között bárhol használható, automatikusan kapcsolódik be gyújtáskor, és a helyzetjelző/tompított fényszóró felkapcsolásakor elalszik

Tompított fényszóró

  • DRL hiányában lakott területen kívül kötelező mindig
  • korlátozott látási viszonyok között (szürkület, eső, hó, por, stb.) és éjszaka kötelező mindig lakott területen belül és kívül is

Távolsági fényszóró

  • kizárólag lakott területen kívül használható folyamatos üzemben
  • le kell kapcsolni, ha szembejövő, előttünk haladó járművet észlelünk olyan távolságon belül, ahol a vezetőjét elvakíthatja, illetve az úttal párhuzamos vasút vagy vízi jármű vezetőjét elvakíthatja
  • lakott területen belül csak fényjelzés céljára használható (rávillogni a szembejövőre, jelezni neki valamit)
Hirdetés

Ködfényszóró, hátsó ködlámpa

  • csak korlátozott látási viszonyok esetén használható a tompított fényszóró helyett vagy mellett
  • ne használjuk a hátsó ködlámpát dugóban, lassú haladáskor, különös tekintettel akkor, ha valaki folyamatosan mögöttünk halad

 

Mivel mindenki szereti, legközelebb majd az irányjelző helyes használatáról is írunk.

Share
Scroll Up