DRL – a nappali menetfény használata

Home / KRESZ / DRL – a nappali menetfény használata

Ez a bejegyzés a DRL-ről szól, és nem is elsősorban azoknak, akik már eleve azzal felszerelve vették az autójukat, hiszen ott minden gyárilag rendben van, hanem azoknak, akik beszerelték/beszerelik/beszerelnék az autójukba. Egy nagyon hasznos találmány ez, érdemes használni, de nem mindegy, hogy mit és hogyan!

Mi a DRL, mi a DPL, mire jó?
A DRL (daytime running light) és a DPL (daytime position light) egy kiegészítő világítás az autóra. Az utóbbira nem nagyon térnék ki, mivel az inkább csak tuning/dekor célokat szolgál, annál hasznosabb viszont a DRL. Az EU területén 2012. január 1-től csak olyan új autókat lehet forgalomba hozni, amelyek DRL-lel rendelkeznek. Ennek oka az, hogy -ugyebár- nappal lakott területen kívül kötelező a világítás, azonban a tompított fényszórót bizony nem erre találták ki. Az ugyanis egy megfelelően irányított szórt fényt gerjeszt, amely arra való, hogy sötétben megvilágítsa az utat. A DRL viszont ezzel szemben arra való, hogy nappal a szembejövő jobban érzékelje a sebességünket, felkeltsük a figyelmét, ennek megfelelően a DRL egy nagyobb, fókuszáltabb fényforrás (általában LED-es), ami -nem mellesleg- jóval kevesebb áramot is fogyaszt, mint a tompított, így a fogyasztásunkra is mérhetően jótékony hatással van hosszabb távon.

A hatékonyságával kapcsolatban tanulmányok azt mutatták, hogy a DRL használatával csökken a balesetek száma:

  • 25% -kal kevesebb nappali halálos autóbaleset
  • 28% -kal kevesebb nappali halálos gyalogosbaleset
  • 20% -kal kevesebb nappali személysérüléssel járó autóbaleset
  • 12% -kal kevesebb nappali autóbaleset

Hogyan működik?
Szabályos beszerelés után a DRL automatikusan felkapcsol, miután elindítottuk az autót, és lekapcsol, amint felkapcsoljuk a helyzetjelzőt vagy a tompított fényszórót. Ezt úgy éri el, hogy a vezérlőegysége csak bizonyos akkufeszültség esetén kapcsol, amely csak a generátoros töltés közben jön létre. Azok a DRL-ek, amelyek képesek DRL/DPL üzemmódban is működni, nem kapcsolnak le a tompított felkapcsolásakor, hanem a fényerőt felére veszik, és a továbbiakban helyzetjelzőként is funkcionálnak (a részletekről később).
Jogszabályok, jelzések, tudnivalók
A DRL utólag is felszerelhető bármilyen gépjárműre, ennek azonban megvannak a maga kritériumai. Első és legfontosabb kritérium maga a termék feliratozása (EGB 87.R szabvány írja le). Kötelező elem rajta az RL jelölés (ez a nappali menetfény tulajdonságot jelzi), kötelező elem egy bekarikázott E betű országkóddal, illetve a jóváhagyási száma. Amennyiben DPL-ként is funkcionál, kötelező elem még az A jelölés szerepeltetése a lámpatesten.
A nappali menetfényre vonatkozóan jogszabály rendelkezik, így nem szükséges a műbizonylat a beszerelésről, engedélyeztetni sem kell, egyszerűen csak feleljen meg minden kritériumnak (5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 2.§(3)). A szabályos, nemzetközi jelölésekkel ellátott DRL minden további nélkül felszerelhető és beköthető, azonban a kettős funkciójú eszközök (DRL és DPL) csak úgy köthetőek be, hogy a DPL funkció nem működik. Azaz a DRL le kell, hogy kapcsoljon teljesen akkor, amikor felkapcsol a tompított vagy a helyzetjelző, és a helyzetjelző izzóját nem szabad eltávolítani a lámpatestből, hiszen az a gyári szerkezet, amely nem bontható meg (6/1990 (IV.12) KÖHÉM rendelet 55/A és 55/B.§)
Dióhéjban annyi, hogy úgy legyen elhelyezve az autón, hogy a földtől minimum 25 cm, a gk szélétől maximum 40 cm, a két világítótest között pedig minimum 60 cm távolság legyen. Amennyiben helyzetjelzőt szerelnénk fel (DPL), akkor a helyzetjelzőre vonatkozó kritériumnak kell teljesülni, ami a földtől minimum 35 cm távolságot jelent.
Mindez egy ábrán ennyi:
Hogyan használjuk?
Aktívan nem kell rá figyelnünk, hiszen helyes bekötés esetén működik magától, azonban egy dolog nagyon fontos: semmilyen körülmények között nem helyettesíti a tompított fényszórót. Más a fényereje, más a fénycsóva szórása, a DRL nem az út megvilágítására szolgál, hanem arra, hogy a szemből jövők jobban lássanak minket, mozgásunkat, valamint nem kapcsol hátul helyzetjelzőt az autónkon.
Egyszerű a szabály:
  • Helyesen felszerelt, szabványos DRL-t használj, ne a legolcsóbbat vedd meg egy piacon
  • A DRL lakott területen kívül is használható nappal, jó látási viszonyok között, nem kell a tompítottat felkapcsolni (KRESZ 44.§ (8))
  • A DRL éjszaka és korlátozott látási viszonyok között nem használható, mindenképp a tompított fényszórót kell felkapcsolni (KRESZ 44.§ (1)-(2))
 Már csak be kellene tartani…
Share
Scroll Up