Balesetek az M0-n és a Flórián téren

Home / Elemzés / Balesetek az M0-n és a Flórián téren

Nagyon örülünk annak, hogy népszerű a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi útról írt cikkünk, többen megjegyeztétek, hogy szívesen olvasnátok hasonló témájú írásokat. Folytatjuk az adatelemzések sorát, ezúttal az M0 autóúton történt balesetek részleteibe tekintünk be kicsit mélyebben, majd megpróbáljuk kideríteni, hogy mi történt a Flórián téren az elmúlt két évben.

Hirdetés

Az M0 adatai

Ahogyan az előző cikkben is, az adatok az általatok a Waze-ben jelentett balesetek számát mutatják az érintett útszakaszon 2015 márciusától 2017. február végéig, azaz az elmúlt két év leforgása alatt.

Ha tüzetesebben szemügyre vesszük az adatokat, látható, hogy itt nem jelenik meg ugyanaz a típusú szezonalitás, mint a gyorsforgalmin. Ez nem meglepő, hiszen az M0 egy Budapestet elkerülő autóút, elsősorban a város forgalmi terhelésének csökkentésére szolgál, míg a repülőtérre vezető út egy jellegzetes ütőere a városnak, amin keresztül minden nap érkeznek és távoznak az agglomerációban élők és a reptéri utasok. Teljesen eltérő a két út rendeltetése.

Ha az M0 adatait nézzük, akkor azt látjuk, hogy a legkevesebb baleset

  • 2015-ben márciusban, áprilisban és decemberben
  • 2016-ban februárban, áprilisban és júniusban
  • 2017-ben februárban 

volt.

A szezonalitás elmaradásának oka valószínűleg az, hogy az M0-n történő balesetek legnagyobb része teherautó/kamion tevékeny közreműködésének a következménye. Ez az a közlekedési szegmens, amely az év folyamán állandónak mondható, hiszen a közúti fuvarozás jellemzően független a nyaralástól és az iskolai szünetektől.

A számok azt mutatják, hogy átlagosan 97 balesetjelentés van havonta az M0-n, és a grafikonon is csak két nagyobb kiugrás látható, az egyik 2016 márciusában, a másik pedig júliusban.
 

Mikor történnek a balesetek?

Érdekes lehet megnézni, hogyan alakul egy átlagos napon a balesetek megoszlása. Ez a grafikon már meglepő dolgokat mutat.

A legtöbb baleset hajnali 2 órakor és dél körül történik, számuk a reggeli-délelőtti órákban magasabb, a délutáni csúcsforgalom időszakában pedig alig fordulnak elő.
 

Mi lehet ennek az oka?

Előrebocsájtom, hogy nem vagyok közlekedési mérnök, sem fuvarozó. Viszont azt mindannyian tapasztaljuk, hogy egyrészt az M0 balesetek nagy részében érintett teherautó, másrészt pedig a délutáni csúcsban elvétve látni az M0-n tehergépjárművet, azaz a grafikon valóban az azokra jellemző forgalommal arányosan változik. Egy részük éjszaka/hajnalban megindul a város logisztikai központjaiból, mások délelőtt (munkaidőben) megérkeznek a fővárosba vagy annak környékére. Délutánra lefutják a napi megengedettet, és pihennek valahol egy jót, majd éjszaka indulnak tovább. Egyszóval valószínűleg tényleg a teherautó-forgalom tehető felelőssé a fenti jelenségért.
 

Mit jelent nekünk egy baleset az M0-n?

Valamilyen szabadidős tevékenységet az autóban. A baleset okozta torlódás ugyanis csak akkor múlik el, amikor a gépjárműveket eltávolítják, addig azok akadályozzák a forgalmat.

A jelentések élettartama megmutatja, hogy meddig is jelent egy baleset akadályt az úton. Valószínűleg ez az a pont, ahol nagyon sokat kellene fejlődnie az útfenntartónak és egyéb hatóságoknak, hiszen a balesetek 94%-a 4-7 órán keresztül forgalmi fennakadást okoz (aka dugó), és az M0-t a város legnagyobb parkolójává teszi. A 3 óránál rövidebb fennakadás ismeretlen fogalom. Tudjuk, hogy számos feladatot el kell végezni a helyszínen, életmentés, rendőri helyszínelés, esetleg a katasztrófavédelem is beavatkozik, és a műszaki mentés is eltart egy darabig. Szerencsés lenne, ha ezt a teljes folyamatot le lehetne rövidíteni, mert minden egyes dugóban töltött percünk igen sok pénzbe kerül a gazdaságnak, nekünk, és az általa okozott bosszúság sem éppen elhanyagolható.

Végezetül álljon itt egy rövid videó, amin az elmúlt 2 év összes baleset jelentését láthatjátok heatmapen.

 

Mi a fene történt a Flórián téren?

 

A csapból is az folyt tavaly október-novemberben, hogy a Flórián téren személygépkocsik ütköztek. Hetente több baleset is történt, többször előfordult, hogy naponta szaladtak egymásba a figyelmetlenebb közlekedők.

Az adatok elemzése igen meglepő grafikont produkált, nézzétek!


Átlagosan havonta 20-30 baleset jelentés van a téren a legtöbb hónapban. Kisebb kiugrások előfordulnak, de ez normális. Na de 2016. október és november? Majdnem háromszor annyi baleset történt az útszakaszon, mint korábban! Mi történt?
 

Színtiszta spekuláció

Tekintettel arra, hogy kb. tíz éve minden héten járok az ominózus kereszteződésben, tudom, hogy az Árpád-hídról a Vörösvári útra tartó szakaszon a felüljáró alatt a két lámpa mindig is külön működött. A távolabbi hamarabb zöldre váltott, és mindig akadtak, akik ilyenkor belendültek. De ez önmagában semmit nem magyaráz meg, hiszen mindig is ilyen volt. Akkor hol lehet a hiba? Bevallom, én nem emlékeztem semmi különös útmunkálatra ott a kérdéses időszakban, és Google kereső sem segített semmilyen vonatkozó hírrel. Így egy tippem maradt, az, hogy valószínűleg megváltozott a Pacsirtamező utca és a Vörösvári út felől érkezőket szabályozó lámpa programozása, és ez okozta a rengeteg balesetet. Bár a szabályok be nem tartása vagy a figyelmetlenség egyértelműen az autósok felelőssége, azért ekkora statisztikai kiugrásnak általában jól megfogható oka van.

Később szerencsére a Budapest Közútnak több lépésben sikerült megoldani a problémát, hátrébb helyezték a helyzetjelző vonalat, “különösen veszélyes” útburkolati jelet festettek fel, átprogramozták a jelzőlámpákat (2016. november 24.), megváltoztatták azok elhelyezkedését és új jelzőfejeket létesítettek. Ennek eredménye a grafikonon is látszik, decembertől ismét visszatért minden a megszokott kerékvágásba.

 

Végezetül nézzétek meg a videót, amely a Flórián tér környékének balesetjelentéseit mutatja a vizsgált időszakban.
 

Hirdetés

A videók elkészítéséért külön köszönet vtibi-nek, aki már hosszú évek óta segít nekünk!

A posztban található adatok és grafikonok nem tekinthetőek a Waze (Google) cég által kiadott hivatalos közleménynek, az adatok elemzése a Waze Magyarország Csoport tagjainak munkája.

Fotók: MTI – Mihádák Zoltán; Index

Share
Scroll Up